True to Age, True to Gender
Proiectul TAG este realizat de un parteneriat internațional și multispectral format din șapte parteneri din România (ATFCT), Spania, Slovenia, Germania, Italia, Portugalia și Franța.
Acest parteneriat a fost format din convingerile puternice ale organizațiilor partenere conform cărora educația adulților în vârstă are relevanță europeană, deoarece tratează un fapt incontestabil în întreaga Europă: populația îmbătrânește, dar nu se implică în învățare de-a lungul vieții într-un anumit ritm sau ritm potrivit. Într-o lume în schimbare rapidă, adulții în vârstă sunt forțați în medii noi și provocatoare, care necesită noi abilități și atitudini care pot fi dobândite doar prin educație și formare. În ciuda numeroaselor eforturi depuse de instituțiile UE pentru a promova învățarea pe tot parcursul vieții, există încă o mare parte a populației, și anume adulții în vârstă, care a rămas în urmă. În acest sens, educația adulților are o mare importanță pentru a încuraja oamenii în vârsta să fie mai activi și mai participativi în sferele sociale și civice.
Partenerii TAG au stabilit următoarele obiective:
- să consolideze competențele profesionale ale educatorilor pentru a lucra cu persoanele mai în vârstă cu scopul de a-i motiva să ia parte mai activă în comunitățile lor și în activitățile de învățare de-a lungul vieții;
- să creeze spații de învățare sigure pentru persoanele în vârstă, profitând de problemele de gen ca factor declanșator motivațional;
- creșterea gradului de conștientizare cu privire la femeile scăzute și invizibile prin colectarea de povești ale unor intelectuali și artiști feminini remarcabili la nivel național din secolul al XX-lea având o dimensiune europeană;
- să generalizeze înțelegerea problemelor de gen prin istorie ca valori comune ale UE și moștenire culturală comunitară;
- să creeze sinergii între actorii relevanți din domeniile educațional și cultural și entitățile care lucrează cu bătrânii.
Pentru a atinge astfel de obiective, partenerii vor dezvolta patru rezultate intelectuale principale:
1. Manual-fundal conceptual: istoria femeilor mici și invizibile ca factor declanșator pentru o mai bună înțelegere a valorilor comune ale UE și promovarea participării active a persoanelor în vârstă la învățarea de-a lungul vieții.
2. Curs mixt destinat educatorilor pentru adulți: instrumente TIC pentru bărbați și femei în vârstă.
3. Harta interactivă a UE „Crearea unei femei prin istorie” creată de grupurile de lucru ale cursanților mai în vârstă.
4. Povestiri digitale elaborate prin Povestiri colaborative cu grupuri de lucru ale elevilor mai în vârstă.
Proiectul TAG va viza direct:
- Educatori pentru adulți: asistenți sociali, profesori, mentori, profesori etc.
- Cursanți mai în vârstă, adulți cu vârsta peste 55 de ani
- Personalul care lucrează în contexte de educație a adulților - organizații formale, non-formale sau informale.
În mod indirect, proiectul va viza alte părți interesate, și anume centre educaționale și organizații care lucrează în domeniul educației adulților; organismele publice active în domeniu, factorii de decizie politică în domeniul educației și participării sociale și civice (personalul organismelor publice, managerii și șefii de departamente etc.)
O abordare transversală pentru a aborda astfel de probleme în cooperare între instituțiile de învățământ și organismele publice care lucrează cu persoanele în vârstă este esențială pentru a asigura crearea unor căi de învățare sigure și confortabile și pentru a le spori motivația și participarea activă la viața socială și civică. În mod similar, abordarea internațională și UE va garanta că toate grupurile țintă din Europa care se confruntă în prezent cu provocările menționate mai sus vor beneficia de rezultatele și rezultatele proiectului pe termen scurt și lung.
The TAG project is carried out by an international and multispectral partnership of seven partners from Romania, Spain, Slovenia, Germany, Italy, Portugal and France.
This partnership was formed from the strong beliefs of partner organizations that education of older adults is of European relevance because it deals with an undeniable fact all around Europe: the population is aging but is not getting involved in LLL at a due pace or rate. In a rapidly changing world, older adults are forced into new and challenging environments which require new skills and attitudes which can only be gained through education and training. Despite the many efforts made by EU institutions to promote lifelong learning, there still exists a large share of the population, namely older adults, which is back behind. In this sense, adult education is of great importance to encourage the elder to be more active and participative in social and civic spheres.
It is also of a remarkable relevance for adult educators to know their learners, their characteristics, needs, emotions, social position, style of learning, etc. Knowing what topics or issues are of their interest will be crucial towards engaging them in learning processes.
It is well known that human nature tends to feel identified with communities and groups of people. We all tend to feel represented by a community and its culture; our values, beliefs and the manners in which we relate and interact with other define by the culture of our societies. Culture is an extensively wide concept in meaning, embedding an endless variety of areas: language, music, literature, religion, gastronomy… However, within this long list of cultural fields, gender tends to be forgotten. Gender issues are an integral part of our culture: people of a community, the way men and women understand gender and interact, their roles in the society…
Hence, partners have seen the opportunity to take the advantage of gender issues as a triggering point and an untapping tool for the elder motivation to understand EU past, history and common values. If they find an interesting and shared reason for learning - that is understanding the role of important women throughout history - older people will be more engaged in LLL and active in their social circles. The project will use all this cultural background and legacy as a motor for both the professional competences development of adult educators and the boosting of older adults’ motivation to actively participate in LLL activities
To address such issues, TAG partners have established the following objectives:
- to enhance educators’ professional competences to work with older learners with the aim of motivating them to take a more active part in their communities and LLL activities;
- to create safe learning spaces for older people taking the advantage of gender issues as a motivational trigger;
- to raise awareness about belittled and invisible women by collecting stories of nationally outstanding female intellectuals and artists from the 20th century having a European dimension;
- to generalise the understanding of gender issues through history as EU common values and community cultural heritage;
- to create synergies among relevant actors in the educational and cultural fields and entities working with the elder.
To achieve such objectives, partners will develop four main intellectual outputs:
1. Handbook-conceptual background: history of belittled and invisible women as a trigger for better understanding common EU values and promoting active participation of older people in LLL.
2. Blended Course targeting Adult Educators: ICT Tools for Older Men and Women.
3. Interactive EU Map «The making of a woman through history” created by working groups of older learners.
4. Digital Stories elaborated through Collaborative Storytelling with working groups of older learners.
TAG project will target directly:
· Adult educators: social workers, teachers, mentors, professors, etc.
· Older learners, adults aged 55+
· Staff working in adult education contexts -formal, non-formal or informal organizations.
Indirectly, the project will target other stakeholders, namely educational centers and organizations working in the field of adult education; public bodies active in the field, policy makers in the field of education and social and civic participation (public bodies staff, managers and heads of departments, etc.)
A transversal approach to address such issues in cooperation among educational institutions and public bodies working with the elderly is essential to ensure the creation of safe and comfortable learning paths and boost their motivation and active participation in social and civic life. Similarly, the international and EU approach will guarantee that all target groups around Europe who are currently facing the above-mentioned challenges will benefit from project results and outcomes in the short and long term.